Cities Skylines – Recenze

Zrecenzovali jsme pro vás budovatelskou strategii Cities Skylines.

26. 4. 2016

Recenzovaná platforma:  PC

Za svůj život jsem hrál nemnoho strategií, které by se zaměřovali na budování a následné starání se o město či posléze metropoli. Ještě teď se mi vybavuje vzpomínka, kdy my jako malému ukázal kamarád cédéčko téhle „naložené“ a „super zábavné“ hry jménem City Life. Po smutném zjištění že můj počítač nic tak strašně náročného nezvládne, jsem se zase v klidu dál oddával nenáročnějším a jednodušším hrám. Bylo tomu až v roce 2014, kdy jsem spatřil nové Simcity. Do bety zmíněné hry jsem se vrhl po hlavě, protože tvorba z dílny Maxis se mi velice zamlouvala a zbožňoval jsem všemožné hry, od roztomilého Spore, až po sérii The Sims. V betě jsem strávil pár hodin svého života a značně přemýšlel o koupi. Z tohoto nápadu sešlo hned potom, co jsem se dozvěděl o technických problémech, které tuto hru doprovázely, vysoké ceně a v podstatě celé její struktuře. Hra nebyla vůbec vyzývavá a po několika městech rychle omrzela. Neměla žádnou hloubku ani žádný prostor pro zlepšení.

citiesskylines

Poslední dobou jsem si začal všímat, že jeden z mých přátel na steamu hraje jaké-si Cities Skylines.  Po několika usilovných minutách googlování jsem zjistil, že tato hra z finské dílny Colossal Order  (kde pod záštitou Paradox Interactive pracuje pouhých 15 lidiček) je velmi zajímavým kouskem umění. Ano, nebojím se toto herní dílo přirovnat k umění, protože ať mi říká, kdo chce, co chce, hra jako je Cities Skylines potřebuje velmi schopný tým spolupracujících programátorů a umělců, tunu odhodlání, pevných nervů a hlavně tisíce hodin programování aby hra dosáhla takového levelu dokonalosti, v jakém se momentálně nachází. Samozřejmě neříkám, že tato hříčka je dokonalá, ale dle mnohých kritiků a stratégů je to nejlepší budovatelská strategie od dob Sim City 4.

Tuhé začátky

Možná očekáváte, že se do Cities Skylines jednoduše ponoříte bez zkušeností s tímto žánrem a ihned  si  postavíte město snů. Musím vám tedy sdělit, že jste na velkém omylu. Hra vám vůbec neodpouští a bez jakýchkoliv tutoriálů vás vhodí do divokých vod ekonomie a micro managementu města. Policie pro snížení kriminality, nemocnice kvůli nemocem, hasičská stanice pro větší bezpečí obyvatelů a škola jsou samozřejmostí. Pokud ale vaše město správně nepropojíte s nejbližší dálnicí, jednoduše se vám tam nikdo neukáže. Pokud neposkytnete pomocí podzemního potrubí jak vodu, tak potrubí pro výkaly vašich nezbedných občanů, bude vaše obyvatelstvo nespokojené a také se nejspíš rychle rozhodne změnit místo pobytu. Jakmile si nepohrajete s rozpočtem pro výrobu elektřiny a vody a budete spoléhat, že se o to hra sama postará, vaše město zkrachuje a můžete začít znovu. Já sám jsem měl s prvním městem problémy, ale po zhlédnutí několika základních tutoriálů na Youtube a po malém výzkumu o hře jsem jí začal trochu rozumět a začátky jen tak tak přežít.  „Na chvilku zvýším daně, abych mohl koupit další větrnou elektrárnu, a pak jim je zase snížím“ říkal jsem si mnohokrát ve snaze dosáhnout nejvyšší životní úrovně obyvatelů. Naštěstí má hra celkem jednoduché ovládání a přehledné uživatelské rozhraní, takže není těžké si všimnout, co vašim sousedům chybí. Velice povedená a nápomocná je smyšlená sociální síť na styl twitteru, kam občané sem tam zašlou nějaký ten tweet, takže můžete reálně nahlédnout do jejich života a zjistit co se jim na městě líbí nebo kvůli čemu naopak přemýšlejí o odstěhování.

sim2

Vyzývavá hratelnost napříč postupu města

Sotva si oddychnete, že jste vaší vesničce zajistili vše co je potřeba, přijde čas na expandování a problémy s tím spojené. Rozšiřování je možné po rozsáhlé mapě, kde si dokonce můžete zakoupit více území a tak je vaše kreativita omezena jen schopnostmi jedince a týdenním rozpočtem. Hra se dá libovolně zrychlovat nebo úplně pozastavit takže si větší plány můžete lépe promyslet, popřípadě předkreslit na kousek papíru a pokusit se těmto návrhům přiblížit i v herním editoru. S větším počtem obyvatel přichází i větší zodpovědnost. Hra má příjemně vymyšlený systém progrese, kdy se vám po dovršení určité populace odemykají nové druhy budov, typy zón a zbylé funkce hry.  Z hlavy si možná vytrháte vlasy kvůli hloupé umělé inteligenci automobilů, která nezná něco jako předjíždění nebo pojem „nejrychlejší cesta z bodu A do bodu B“ a zvolí si tak vždy cestu nejkratší. Ať už je to skrze město, které je proslulé jeho zácpami, nebo klidně i po hliněné cestě zamýšlené jen pro industriální stroje a nákladní vozy. V tu chvíli přijde řada na městskou dopravu. Můžete ji opět očekávat v detailním stylu, od vlaků, přes autobusy a tramvaje až k lodím a letadlům. Najdete tu skoro vše, co byste čekali, a mohu vám zaručit, že až vám po nastavení linky metra a všemožných autobusových spojů začne ubývat velký provoz a na vaše konto začne přibývat nějaká ta stovka herní měny za prodané jízdenky, dokáže vám tato skutečnost vykouzlit úsměv na tváři a do vaší mysli nahodit ten skvostný pocit satisfakce.

sim3

Vše na jednom místě a přehledně

Když jsem v předminulém odstavci nakousl uživatelské rozhraní, popsal jsem ho jako přívětivé a přehledné. Samozřejmě, všechny druhy silnic, jednosměrek, dálnic anebo složitých křižovatek, najdete pod kolonkou silnice. Všechny školy od základní až po univerzitu najdete v kolonce vzdělání. Myslím, že chápete, kam tím směřuji. Rozhraní je i velice intuitivní a vývojáři vám dokáží různé mechaniky a funkce budov vysvětlit pouhým titěrným obrázkem nebo malinkou ikonkou. Cities Skylines disponuje širokou škálou grafů a informačních tabulek takže máte veliký přehled nad všemi možnými aspekty vašeho města. Co se týče základního ovládání, vidíte nad střechami domů blikat blesk s červeným pozadím? Samozřejmě, něco je špatně s elektřinou. Chcete postavit zaoblenou silnici? Ta malinká ikonka ve tvaru křivky to určitě umí! Tímto stylem si odvodíte snad každou funkci této úžasně propracované hry, a pokud ne, internet je plný přívětivé komunity, která ráda poradí nebo pochválí hezky postavené město.  Stránky jako Youtube a oficiální Subreddit  budou útočištěm mnoha začínajících stavitelů. Znalost angličtiny je ale u těchto zdrojů základem, stejně jako u zbytku hry, jelikož oficiální podpora českého jazyka je něco, co tu pro mnohé hráče chybí.

sim4

Moderská scéna

Nevěšte ale hlavu pokud angličtina byla vždy vaším nepřítelem ve škole. Hra je módy propletená skrz na skrz což snad dosvědčuje i fakt že tomuto tématu věnuji celý odstavec. Ano, až tak jsou módy ve hře důležité. Jelikož je hra plně propojená se Steam Workshopem, můžete si pouhým kliknutím stáhnout všelicos. Od nových a zajímavých map, přes nové budovy a upravené verze těch stávajících, až po pomocné nástroje jako je automatický buldozer opuštěných budov nebo podrobnější úprava dopravy. Od několika lidí je dokonce možné zaslechnout, že hraní bez jediného módu je u této hry zločin. Není to tím, že by vývojáři byli líní anebo by uvedené nástroje neuměli vytvořit sami, jde spíše o to, že ať se snažili tuto hru vyšperkovat do posledních detailů, stále se snažili aby Cities Skylines bylo přístupné i méně zkušeným stavitelům. Komunitní mody, které s sebou přinášejí více věcí, o které se musíte starat,  jsou tu právě pro ty, co hledají větší výzvu a chtějí jejich město dohnat k dokonalosti i v těch nejmenších detailech.  My normální hráči si můžeme užívat nových budov, hezčích parků a nástrojů ulehčující práci.

Verdikt

Cities Skylines je hra která oslní, jak hráče kteří nikdy žádnou budovatelskou strategii nehráli tak i staré veterány díky propracovaným systémům stavění, úpravy města, ekonomiky a dobře vyladěným systémem agentů. Ve zkratce, každý občan je ve hře samostatná entita, která má přidělené vlastní potřeby, bydlení, auto a pravidelně navštěvovanou práci.  Hra poskytuje rozumnou hloubku a zábavný rozměr, zabalený do hezky zpracovaného grafického kabátku a přehledného uživatelského rozhraní.  Je to takový bezejmenný, levný nováček na poli her, kde vládnou mnohem starší a hranější hry, ale i tak se nebojí dupnout si a ukázat všem čeho je schopný. Cities Skylines není dokonalá hra, ale i v jejích slabších místech je na míle lepší než předloňský pokus zachránit sérii Simcity. Na konec je z toho velmi příjemný herní zážitek, který opět vdechl život tomuto druhu her.

sim5

Cities Skylines mohu jedině doporučit. Nezáleží, jestli jste zapřisáhlý voják na bojišti v Battlefieldu, nebo jestli raději proháníte auta v Project Cars, Cities Skylines má určitě co nabídnout každému hráči jakéhokoliv věku. Pokud vás nepohltí na několik desítek a možná i stovek hodin, tak si při nejhorším řeknete, že je to jen pár stovek, které byste stejně vyházeli za klíče k bednám v CSku a třeba se k budování měst vrátíte později.

Hra má na internetu volně stažitelnou českou lokalizaci

- masivní stavební plocha
- dostatečná hloubka a promyšlenost