Call of Duty: Advanced Warfare – Recenze

Recenzujeme modlu multiplayerových nadšenců – Call of Duty: Advanced Warfare!

30. 11. 2014

Call of Duty je zkrátka pojem. Herní série, která se zapsala do videoherní historie zlatým písmem. Největším neduhem této značky je však značná stagnace, co se týče vývoje. Povětšinou je hra pouze koridorovým průchodem skrze hordy nepřátel.

S příběhem daleko nedojdeš

Co si budeme nalhávat, žádné COD nikdy nebylo dobrým příkladem toho, jak se má tvořit herní příběh v tuctové střílečce. Jenže upřímně první díly jej nepotřebovaly. Tím že jste věděli o konfliktu 2. světové války všechno z hodin dějepisu, tak jste měli přehled o tom s kým a proč bojujete. V dalších dílech se tehdy autoři rozhodli rozvířit vody novodobého konfliktu, což se dalo chvilku snášet. Jenže opakované klišé už není ani vtipem, ani dobrou příležitostí. Bohužel nové COD se příliš nepředvedlo, ohledně inovace.

Call of Duty: Ghosts se snažilo přijít se zajímavou zápletkou o globálním konfliktu, ale snaha tak nějak vyšuměla do ztracena. Podobně je to s Call of Duty: Advanced Warfare. Ačkoliv Activision sliboval slušný příběh, který vás vtáhne, nestalo se. Tentokrát povolali i Kevina Spaceyho, co by hlavouna organizace Atlas, Jonathana Ironse. Jedná se nadnárodní korporát, který se stará o boj se zločinem. Vy jste vojákem, který byl naverbován poté, co přežil náročnou misi. Hlavního hrdinu, Jacka Mitchella si střihl Troy Baker a stojí to za to. Celý děj probíhá v roce 2054 ve fiktivním budoucím konfliktu v němž hraje roli tajuplný terorista, Hádes. Bohužel příběh není kdovíjakým tahákem a upřímně, hra se dá dohrát kolem nějakých 5 hodin s tím, že v samotném závěru vás vlastně nemá vůbec co překvapit.

Exo-skelet a zataralé mechanismy

Podobně jako svého času Crysis, se autoři COD rozhodli přijít s novinkou ve vaší výbavě, která by vám dala značnou převahu nad nepřítelem. Pravda v novém Advanced Warfare, nejste oproti ostatním technologicky zase o tolik napřed, ale svoje kouzlo to má a účel to splní. Vaší zbraní navíc se stává exo-skelet, který coby zástupce Atlasu máte k dispozici. Ten vám umožňuje rychlejší běh, výskoky do výšek, přelet nad volným prostorem a další různé blbovinky, které ale přidávají nádech něčeho netradičního. V každé misi máte k dispozici různé typy skeletů a díky tomu není hra úplně jednotvárná. Váš oblek se dá navíc upravovat díky perkům, kterých postupně dosahujete. Kromě toho hra nabízí skutečně bohatý arzenál zbraní, který je odladěn dle příslušné doby.

Co se novému COD nedá upřít, tak je smysl pro náplň některých misí. Ačkoliv jsem byl názoru, že už mě nemá co překvapit, tak musím uznat, že místy se autoři opravdu snažili. Například mise kdy musíte ve výcvikovém středisku projít parádní simulací je brilantní. Je tu samozřejmě hodně sázeno na efekty, výbuchy a střelbu, ale o tom Call of Duty bylo, je a bude. Zkrátka pokud na zastřílení hledáte vhodnou oddychovku, tak vám tato střílečka poslouží dobře. Místy se dostanete i do situací kdy budete ovládat některé z dostupných vozidel a dočkáte se i quick-timeových pasáží.

Ve dvou a více se to lépe táhne

Kromě singleplayeru, má Advanced Warfare také kooperativní a multiplayerové režimy. Debilní mimozemšťané jsou pryč a zombíci v základu bohužel nedostali své místo, takže se musíte spolehnout s hordami běžných nepřátel. I když ne tak úplně běžných. Vaši protivníci budou vojáci, kteří se navlečou do exo-skeletů, tak jako vy a pokusí se vás dostat. V multiplayeru pak nechybí klasické režimy, které jsou okořeněné právě při využívání exo-skeletových obleků.

Pokud jde o zpracování, bylo slíbeno, Advanced Warfare nabídne značný posun vpřed. Bohužel podobně jako v případě Ghosts, není rozdíl oproti předchůdci příliš markantní. Snad jen v detailech. Animace jsou vskutku úchvatné. Postavy v nich vypadají naprosto neuvěřitelně a dokážu si představit, že některé konkurenční společnosti dokážou na současných konzolích za pár let, vykouzlit i takovýto gameplay. Bohužel mi vadí každoroční velkohubé kecy Activisionu, které do reality mají daleko. Skutečný posun se nekoná. Hra vypadá poměrně standardně na poměry současné produkce. Místy má občas potíže s inteligencí nepřátel a sem tam i vašich spolubojovníků. Nejedná se však o nějaké značné potíže.

Budoucnost značky je důležitá

Do budoucna by to tedy chtělo novou technologii v rámci enginu a nejen snahu o resdesignování a reskinování enginu, který byl použit již před sedmi lety v Modern Warfare. Spoustu detailů si pak COD v porovnání například s konkurencí, musí odpustit. Proti čemu ale nelze říct ani popel, tak to je podání jednotlivých postav, jak bylo zmíněno animačně, ale hlavně zvukově. Dabing je na nejvyšší možné úrovni a rovněž tomu dost přidává hudba, kterou se opět povedlo složit a nahrát výborně.

Call of Duty: Advanced Warfare nabízí přesně to na co jsme v sérii zvyklí. Bohužel přidává pramálo novinek. Pro fanoušky multiplayerových klání to bude pošušňání, pro zbytek toho příliš nenabízí. Kampaň je bohužel opět extrémně krátká a příběh to příliš neustál. I tak jde v rámci stříleček o dostatečnou záležitost, kterou si stojí za to projít. Ale řekněme si to na rovinu, až bude cena na polovině. Příště už konečně zase tu druhou světovou, prosím!

- filmová akce

- krátká kampaň
- AI nepřátel