Alan Wake´s American Nightmare – Recenze PC verze

Větší rozšíření pro Alana Wakea přináší nový, skvělý příběh a spoustu akce. Kdo by neodolal?

24. 6. 2012

Ačkoliv se dlouho zdálo, že je skvělý hororový thriller Alan Wake po prodejní stránce víceméně propadákem, tak mu konverze na PC výrazně pomohla a tato hra se dostala do čela žebříčku prodejnosti na digitální službě Steam, tedy tam, kam patří. Proto není divu, že na sebe nenechala menší odbočka s názvem American Nightmare dlouho čekat a po pár měsících se dostává také na PC. Jak se povedla konverze na PC a jaká je hra samotná, se dozvíte v naši recenzi.

Velmi podivné věci se dějí… v Night Springs

Popisovat děj této hry, aniž bych vyzradil cokoliv z předchozího dílu, je velmi těžké. Původní Alan Wake měl totiž přímo geniální příběh, který se mohl směle rovnat mnoha filmům, díky jeho hloubce a spletitosti. Alan Wake´s American Nightmare je pokračování, které na původní díl zvolna navazuje. Alan se dva roky od událostí v předchozím dílů ocitá v Arizoně (neptejte se mě, co dělal ty dva roky a už vůbec ne jak se tam dostal), kde ale rozhodně není na dovolené. Je totiž uvězněn mimo náš svět a to ve všem fanouškům Alana Wakea známém seriálu s názvem Night Springs. Je to ale ještě podivnější. Alan je totiž autorem onoho dílu, ve kterém se ocitá. Na začátku své kariéry totiž napsal pár scénářů pro Night Springs. Samozřejmě v tomto seriálu není sám, ale společnost mu budou dělat staří známí Takens, kteří Alana pronásledují i na ta nejpodivnější místa. Myslíte si, že už to nemůže být podivnější? Omyl! Alanovo místo totiž ve skutečném světě zaujal jeho temný dvojník Mr. Scratch, který vznikl z pověr a mýtů, jež se na Alanovu hlavu, během jeho nepřítomnosti v reálném světě, snesly. Mr. Scratchovi se samozřejmě v reálném světě velmi líbí. Líbí se mu tam natolik, že se tam chová jako utržený ze řetězu a lidi vraždí na potkání. Proto musí Alan najít cestu zpět do skutečného světa, aby jeho „radovánkám“ učinil přítrž. Nebude to ovšem nic jednoduchého. Mr. Scratch se mu v tom bude samozřejmě snažit všemožně zabránit a věřte mi, když říkám, že má na Alana připraveno nejedno eso v rukávu.

Více už z velmi dobrého příběhu prozrazovat nebudu, prozradil bych vám totiž důležité informace. Stejně jako u prvního Alana Wakea má i tento díl velmi dobrý příběh, který je plný nečekaných momentů a zvratů. Dalším kladem je také fakt, že si hru užijí i hráči, kteří s původní hrou neměli tu čest. Děj se sice stále točí kolem spisovatele Alana Wakea, který trpí nočními můrami a nemůže si ani vyjet na klidnou dovolenou, ale příběh navazuje na původní díl jenom pozvolna, a tak se i nováčci dostanou rychle do obrazu. K příběhu mám ale i přesto jednu drobnou výtku, a tou je předvídatelný konec. I tak se ale jedná o hodně kvalitní příběh, který nedělá sérii Alan Wake ostudu.

Horor se nám ztratil kdesi ve tmě

Pokud původní Alan Wake v něčem kromě skvělého příběhu exceloval, tak to byla právě silná atmosféra, která vás u hry držela jako byste byli snad přikovaní k židli. Kombinace psychologického thrilleru a hororové akce byla pro spoustu hráčů prostě tím pravým ořechovým. V tomto větším doplňku se ale autoři bohužel rozhodli jít směrem větší akce, což je rozhodně škoda. Pryč jsou tedy časy, kdy jste se s pár náboji v revolveru krčili ve tmě za stromem a poslouchali zvuky, abyste věděli, odkud přijdou Posedlí. Z toho všeho zůstala v novém Alanu Wakeovi možná tak ta tma a strašidelné zvuky. Jinak na hře nic hororového není. Ani jednou se mi za hru nestalo, že bych se leknul, na to totiž běží v moc vysokém tempu. Nábojů máte totiž vždy dost, můžete déle sprintovat a vaší nepřátelé nejsou taky žádní lenochodi. Někomu může sice rychle odsýpající hra vyhovovat více, já si ale vysloveně užíval hororovou a napjatou atmosféru předchozího dílu, a proto je pro mě přemíra akce, stejně jako v nedávno recenzovaném Max Payneovi 3, zklamáním.

I přes absenci hororových prvků je ale atmosféra nového Alana Wakea velmi dobrá. Obzvláště jí kromě skvělého příběhu pomáhají také skvěle napsané charaktery, kterých za celou hru potkáte několik. Není jich sice mnoho, ale všechny se vám vryjí do paměti. Skvěle ztvárněný je kromě samotného Alana Wakea také Mr. Scratch, který u mě vyvolal tolik emocí, jako už dlouho žádná záporná postava ve hrách ne. Jedná se totiž o samolibého, zvrhlého zabijáka se zvráceným smyslem pro humor. Tyto své vlastnosti dává samozřejmě celému světu na obdiv a největší potěšení má z toho, když dokáže vytočit samotného Alana, který je běžně kliďas.

Kromě skvěle napsaných charakterů atmosféře pomáhají také, sběratelské předměty, jež jsou rozesety po všech lokacích. Může se jednat o rádiové vysílání, pomocí kterého se dozvíte, co se děje v reálném světě během vaši nepřítomnosti, nahrávky brutálních vražd šíleného Mr. Scratche, který vám je do paranormální reality posílá pomocí televizních přijímačů nebo především stránky Alanova rukopisu, jež poodhalují, co Alan dělal před začátkem jeho prvního dobrodružství, co se s ním stalo po něm a také co se bude dít v budoucnu. Tyto stránky rukopisu ocení především ti z vás, kdož hráli předchozí díl Alana Wakea. Hodně totiž rozšíří vaše povědomí o událostech a celkový příběh do sebe začne mnohem více zapadat a bude mít větší smysl. Scénáristé z Remedy v čele se Samem Lakem tedy opět zaslouží poklonu za skvěle vymyšlený příběh a dobrou atmosféru.

Bez baterky a samopalu ven nelez!

Nový Alan Wake se hraje úplně stejně jako jeho předchůdce. Alan má tedy v jedné ruce nějakou zbraň (nejčastěji rychlopalnou) a v té druhé baterku. Stejně jako v předchozím díle na vás útočí přeměnění lidé, takzvaní Takens neboli Posedlí. Tito Posedlí jsou obklopení Temnotou a jsou vůči kulkám imunní. Jejich slabina je ale světlo. Proto na ně budete, pokud se jich budete chtít zbavit, muset chvíli svítit baterkou a jakmile temný obal zmizí, tak je můžete zvesela zastřelit. Ne dvě stejně znějící věci jsou ale vždy identické. I když se tento postup zdá stejný jako v předchozím Alanu Wakeovi, tak budete tuto hru hrát mnohdy jinak. Nepřátel na vás totiž útočí mnohem více a navíc musíte při boji dávat pozor, kam svítíte. Jsou zde totiž nové typy nepřátel. Jedni jsou takoví, že se po kontaktu se světlem z vaší baterky rozdělí na dva a vy tak máte proti sobě více nepřátel. Pak tu jsou třeba nově pavouci nebo Posedlí, jenž se umí přeměnit na hejno ptáků a nepříjemně vám tak doslova vletět do zad. To ale není vše. Pouliční lampy, které sloužily jako místo pro uložení a také jakýsi bod bezpečí a doplnění vašeho zdraví se nyní po vašem kontaktu s nimi rozprsknou. Zdraví vám sice doplní, ale nějaký úkryt zde nehledejte. To v kombinaci se spoustou nepřátel a také spoustou zbraní dělá z Alana Wake´s American Nightmare opravdu akční hru. Alan má k dispozici hotový arzenál. Od magnumu a samopalu, přes útočné pušky a upilované brokovnice až po nýtovačku nebo odstřelovačku. To vše se vám může dostat do ruky. Nábojů je také vždy dost, protože se povalují v různých zásobnících, kterých je ve všech lokacích hned několik. Stále ale u sebe můžete mít pouze jednu malou a jednu větší zbraň a poté světlice a světelné granáty, jakožto nejsilnější zbraně ve hře. Na nějaké souboje s bossy zde ale zapomeňte. Samotná hra je ovšem sama osobě docela těžká a na těžší obtížnost vám dá hodně zabrat. Budete tedy ve výsledku rádi, že se kromě spousty nepřátel nemusíte zaobírat také jakousi velkou potvorou, i když jedna na vás vlastně po celou hru čučí z televize.

Tady už jsem někdy byl

Akčněji pojatá hratelnost ovšem není jediným rozdílem oproti původnímu dílu. V celé hře totiž navštívíte pouze 3 lokace. Tyto lokace jsou ovšem obrovské a bude vám trvat několik minut, než je proběhnete. Nejedná se ovšem o otevřený svět, nýbrž o obrovské koridory, ve kterých je ovšem spousta budov, zajímavých objektů, nepřátel a také sběratelských předmětů. Takové prozkoumávání lokací a sbírání věcí vám příjemně natáhne herní dobu, která se pohybuje od 6 do 8 hodin, v závislosti na tom, jak hrajete. Není to mnoho, když ale přihlédnu k tomu, že je tento titul pouze větším přídavkem, tak to není špatné. Mnohem více zamrzí fakt, že se do těchto lokací budete několikrát vracet. Pokud byste se vraceli jednou, tak to až tak nevadí, protože například prozkoumáte něco, co jste předtím přehlédli, když se ale vracíte několikrát, tak to už docela naštve. Celé to vypadá jako by byl seriál Night Springs nízkorozpočtový brak, jehož tvůrci nemají ani dostatek peněz na více kulis. Škoda. Tento nedostatek totiž hru docela sráží, snad se z něj vývojáři do příště poučí.

Alan má nový kabátek

Co se grafiky týče, tak ta je opět na vysoké úrovni. Dokonce bych se nebál řečí, že hra vypadá ještě o fous lépe, než původní díl. Hra světla a stínů vypadá nádherně. Odlesky světla z vaší baterky se realisticky lámou o všemožné předměty. Krajina se realisticky hýbe ve větru. Předměty jako nářadí v poličkách jsou vymodelovány s citem pro detail. Mimika i pohyb postav vypadají velmi dobře a takto by se dalo pokračovat. Opět skvělá je i fyzika ve hře. Sice se nevyrovná té v novém Max Payneovi 3, na dnešní hry je ale stále nadprůměrná. Židle se po vašem nárazu převrátí. Plot se zřítí pod náporem padajícího stromu nebo můžete po vašem nárazu do plechovky sledovat, jak se kutálí pryč. Grafika a fyzika je tedy opět na velmi vysoké úrovni.

Člověk by řekl, že hra, která vypadá o něco lépe než její předchozí díl a ještě k tomu se odehrává v otevřenějším prostředí, bude hýbat pomaleji než její předchůdce. Opak je ale pravdou. Remedy odvedlo při optimalizaci této hry opravdu skvělý kus práce a tak si budou moci spoustu detailů užít i majitelé méně výkonných strojů. Ostatně ovládání je také povedené a nastavení všeho možného zde také nechybí. Každý by si tedy měl hru upravit tak, aby mu to co nejvíce vyhovovalo. Do Finska tedy míří další pochvala!

Zvuková stránka opět exceluje

V Alan Wake´s American Nightmare se dočkáme stejně jako u prvního dílu velmi kvalitní zvukové stránky. Všemožné hororové zvuky jako praskání dřeva a dusot Posedlých za vámi zde už nehraje takový vliv, protože hra už jednoduše hororem není, i tak jsou ale zvuky velmi kvalitní. Skvělý je především dabing postav, který se opravdu povedl. Stejně jako v předchozím dílu si tedy budete doslova užívat hlas Alana Wakea, když čte stránky svého rukopisu nebo naopak Mr. Scratche, když haleká nad tím, jak se mu zrovna povedlo někoho zabít. Kromě kvalitního dabingu se ale opět dočkáme také výborného soundtracku, který je ale stejně jako celá hra o poznání akčnější a tak na nějaké klidnější melodie jako v předchozím díle můžete zapomenout. Je ale velmi povedený a vždy přesně vystihuje situaci, ve které se nacházíte, a podtrhuje atmosféru celé hry.

Úsvit se již blíží

Až dohrajete ne příliš dlouhý příběhový mód nového Alana Wakea, tak je pro vás přichystán nový arkádový mód s příhodným názvem Fight Till Dawn neboli bojuj do úsvitu. V tomto módu máte za úkol přežít určitý časový úsek do doby, než vyprší čas – přijde úsvit. S přibývajícím časem se skupiny Posedlých zvětšují a přežít je stále těžší. Za úspěšně zabité nepřátele dostáváte body, které se vám navíc násobí za několik zabitých nepřátel v řadě nebo za dobře provedené úhyby. Body získané v každém kole se vám ukládají a promítají se do tabulky, kde soupeříte s ostatními hráči Alana Wakea. Podobný mód zde už sice byl v různých variacích u her, jako jsou Resident Evil nebo Gears of War, herní dobu ovšem o pár hodin prodlouží a také na nějakou dobu zabaví. Na škodu tedy rozhodně není.

Malá, velká hra

Nový Alan Wake´s American Nightmare působí vcelku rozporuplným dojmem. Na jednu stranu zde máme kvalitní příběh a skvělou audiovizuální stránku a na stranu druhou je zde velký příklon k akčnosti a krátká herní doba. Na hru by se ovšem mělo pohlížet jako na větší stahovatelný a samostatně spustitelný přídavek, než na samostatnou hru. Také stojí pouze necelé tři stovky. Když navíc k tomu všemu přičtu fakt, že by měly do týdne vyjít oficiální české titulky od českého distributora, tak nemůžu tuhle hru hodnotit jinak než kladně.

Přemíry akce je sice škoda, ale jinak se jedná o kvalitní titul. Pro fanoušky Alana Wakea je tento titul povinností. Rozšiřuje jim totiž obzory, takže dozvědí nové zajímavé věci o Alanovi samotném a také o příběhu kolem něj. Ti ostatní můžou hru také zkusit. Tato hra totiž za ty peníze stojí.

Pošli to spoluhráči!

- Výborný příběh
- Dobrá atmosféra