Alan Wake – Recenze PC verze

Hororová recenze hry Alan Wake, tentokrát pro PC

21. 4. 2012

Když vyšel psychologický thriller s názvem Alan Wake před dvěma lety na Xbox 360, tak byl herní komunitou vyzdvihován především pro svůj příběh a nezaměnitelnou atmosféru, čemuž odpovídala také v celku vysoká hodnocení, která tato hra po celém světě dostávala. Bohužel ale hra nedosáhla takových prodejních úspěchů, kterých si zasluhovala, což bylo způsobeno především špatnou prodejní politikou Microsoftu. Proto se vývojáři z Remedy rozhodli, že svou hru vydají také na naše osobní počítače, pro které byla hra původně také plánovaná.  Tuto zprávu přijali počítačoví hráči s povděkem, protože se jedná o skutečně kvalitní hru, ke které Remedy navíc na PC přidává spoustu bonusů, ať už se jedná o rozšiřující přídavky zdarma nebo oficiální český překlad celé hry. I sebe kvalitnější hru ale může srazit nekvalitní port, o čemž jsme se mohli přesvědčit například při vydání GTA IV. Zda se Remedy vyvarovalo všech fatálních chyb a vytvořilo opravdu kvalitní konverzi, se dozvíte v naší recenzi.

Lepší než film

Hlavní postava celé hry Alan Wake je velmi známý a oblíbený spisovatel hororových románů, který měl obrovské prodejní úspěchy. Ovšem poslední 2 roky trpí tvůrčí krizí a kvůli tomu nenapsal jedinou knihu. Proto ho jeho žena Alice přemluví, aby si jeli odpočinout do malé vesničky Bright Falls. Bright Falls vypadá jako typická vesnice, kde panují vřelé sousedské vztahy. To tedy znamená, že se každý s každým zná a všichni si vzájemně pomáhají. Už asi jistě tušíte že, vše nepůjde jako po drátkách a Alan se nebude bavit u krbu s vesničany o právě probíhajícím Jelením festivalu, ale něco se pokazí. Po ubytování ve srubu u jezera Cauldron, což je mimochodem velmi pěkné místo, se Alan pohádá se svou ženou, která mu chtěla domluvit schůzku s místním psychologem doktorem Hartmanem, jenž pomáhá umělcům, kteří ztratili inspiraci. Po hádce se jde Alan projít ven, aby si urovnal věci v hlavě, ale jeho žena mezitím beze stopy zmizí. Alanovi tedy nezbyde nic jiného, než jí najít. Nebude to ovšem nic jednoduchého, protože obyvatele vesnice začala pohlcovat jakási temnota, která je mění na monstra zvané Takens, což je v češtině přeloženo jako Posedlí. Už tohle zní dost zajímavě, nemyslíte? Je to ale ještě mnohem složitější. Alan totiž navíc začne objevovat stránky z knihy s názvem Odjezd, kterou měl v plánu psát, ale nikdy to neudělal. A co hůř, v knize jsou popsány věci, které už se staly nebo dokonce stanou. Tyto stránky Alanova rukopisu postupně poodhalují a doplňují příběh hry, který je jednoduše geniální. Má totiž hodně zvratů, nečekaných momentů a vyvolá ve vás spoustu otázek. Ne vždy na ně ovšem naleznete odpovědi a záleží jen na vás, jak si dané události vyložíte. Příběh se povedl na jedničku, a může konkurovat i těm nejlepším filmům. Scénárista hry Sam Lake by za něj zasloužil přinejmenším Oskara. Jedná se totiž o jeden z nejlepších příběhů herní historie.

Celý příběh je rozdělen do šesti kapitol (plus dvě přídavné epizody) a na začátku každé nové kapitoly vždy vidíte to, co se stalo v té předchozí, kdybyste to náhodou zapomněli. Celá hra působí velmi filmově. Díky skvěle napsaným postavám a jejich dialogům jsem si velmi oblíbil hlavního hrdinu Alana Wakea, který je událostmi, které se kolem něj dějí narušený, ale za to je odvážný a překonává strašná muka, aby zachránil svou ženu. Také jsem si oblíbil postavu Barryho, což je Alanův agent. Je velmi upovídaný, přátelský, ale také vystrašený a nešikovný. Dokonce vás dokáže v tak napjaté atmosféře, kterou Alan Wake má, pobavit.

Ač je příběh geniální, tak k němu přeci jen mám jednu drobnou výtku. Děj celé hry je totiž neukončený. Sice ho dále rozvíjejí přídavky, které jsou na PC na rozdíl od Xboxové verze hry zdarma, z jejich konce je ale cítit, že autoři mají v plánu vytvořit druhý díl. To je samozřejmě dobře, ale příběh vás tak neuvěřitelně vtáhne, že byste nejraději znali odpovědi na všechny otázky hned teď. Proto doufám, že na regulérní druhý díl nebudeme muset dlouho čekat.

Bez světla ani ránu!

Jak už jsem říkal, utočí na vás přeměnění vesničané. Ti se ovšem objevují pouze v noci a proto máte ve dne klid na to, abyste získali zásoby a mluvili s lidmi a prozkoumávali výborně vypadající a rozlehlé okolí. V noci se ovšem situace razantně změní. Je taková tma, že nevidíte skoro na krok a každou chvíli někde něco rupne nebo třískne a vy se bojíte více, než když po vás jde pět monster. Tito takzvaní Posedlí se objevují v noci z jednoho jednoduchého důvodu. Světlo je totiž zabíjí a toho samozřejmě Alan využívá. Většinou je vyzbrojen baterkou a zbraní. Takens jsou ovšem proti kulkám imunní, ale jenom do chvíle než je zbavíte jakéhosi temného „obalu“, který je obklopuje. To uděláte tak, že na ně budete svítit baterkou. Po zbavení Posedlých temnoty, je už můžete v klidu poslat na onen svět. Není to ovšem nic jednoduchého. Mnohdy totiž takové vysvícení nepřítele trvá dlouho, a proto máte možnost zvýšit intenzitu svítivosti baterky, ale to vás stojí energii, která se doplňuje z baterií, jenž musíte hledat ve tmě.  Baterií není nijak mnoho a nábojů je ještě méně. Často se vám tedy stane, že budete proti přesile a zbyde vám jenom pár nábojů v revolveru. Každá vystřelená kulka vedle vás může mrzet, a proto miřte velmi pečlivě. Ve hře nemáte žádný klasický zaměřovač, ale Alan střílí tam, kde svítíte baterkou. Soubojový systém je tedy velmi originální.

Zbraňový arzenál není nijak rozsáhlý. Alan má k dispozici revolver, dva druhy brokovnice – pumpovací a opakovací nebo loveckou pušku. To je ze střelných zbraní vše. Dále má ovšem k dispozici světlice a to buď ve formě ruční, kterou hodíte na zem a monstra se od vás vzdálí, nebo v pistoli, kterou když vystřelíte tak odstraní několik monster v dosahu. Poslední a nejsilnější zbraní, kterou může být Alan vybaven je světelný granát- flashbang, se kterým odstraníte velké množství monster v okolí.

Kdo se bojí, nesmí do lesa!

Prostředí hry je velmi různorodé. Pohybujete se po vesnici, v lese, jezeře, mlýně, dole a na mnoha dalších místech. Je taky velmi rozlehlé, ač se nejedná o otevřený svět. Rozhodně se ho ale vyplatí prozkoumávat, protože můžete nalézt nové předměty, jako jsou zbraně, náboje a stránky z Alanovy knihy. Pokud navíc patříte mezi sběratele, tak můžete v základní hře získávat termosky s kávou nebo video hry v přídavcích. Kromě ocenění ve statistikách vám ale tyto předměty k ničemu nebudou. Po vzoru předchozí hry od Remedy Maxe Paynea jsou ve hře i seriály, které můžete sledovat v televizi. Tyto seriály jsou ale na mnohem vyšší úrovni, než tomu bylo v již jmenovaném Maxi Payneovi. Každý díl seriálu totiž obsahuje vlastní a nutno říci geniální příběh a navíc jsou tyto seriály hrané skutečnými herci. Jedná se tedy o příjemné zpestření herního zážitku.

Ve hře nechodíte pouze pěšky, ale občas k přesunu z bodu A do bodu B používáte i různá vozidla. Je to příjemné zpestření a tvůrci tímto brání stereotypu. Auto se sice nechová úplně realisticky, ale to bude vadit málokomu. Zvláště když na vás čeká…

Famózní fyzika

Ve hře je takřka dokonalá fyzika. Židle se po vašem nárazu posouvají, sudy se kutálejí s kopce, stromy se ohýbají ve větru, a když se před vámi urve zábradlí a letí proti vám, tak byste se nejraději někam schovali. Vše to vypadá velmi realisticky a krásně, hra má opravdu skvělou fyziku. Co může být ovšem pro fanoušky her od Remedy mírným zklamáním, je interakce s prostředím okolo. Pokud jste tedy byli v již zmiňovaném Maxi Payneovi zvyklí zhasínat každé světlo a spláchnout na každém záchodku, tak tady můžete na něco podobného zapomenout. Tento menší nedostatek ale vynahrazuje již zmíněná skvělá fyzika a také vysoká míra realističnosti, se kterou si autoři velmi vyhráli. Velmi realistické je tedy například nabíjení, které trvá dlouho a Alana můžete popohnat opakovaným mačkáním tlačítka R. Alan také dokáže sprintovat velmi krátkou dobu, poté už jen vyklusává. Navíc je po běhu roztřesený a zadýchaný, takže mnohdy nedokážete přesně zamířit, což dodává na atmosféře.

Herní mechanizmy fungují na výbornou

Ve hře je sice přítomen Bullet Time jako v Maxi Payneovi (srovnání obou her používám naposledy, přísahám), ale na nějaké dlouhodobé zpomalení času můžete zapomenout. Čas se na krátkou dobu zpomalí, když se za vašimi zády objeví Taken a vy o něm netušíte. Díky tomu se můžete na útok připravit. Také se zpomalí čas, když protivníkovi na poslední chvíli uhnete (úhybu docílíte pomocí tlačítka pro sprint a tlačítka pro pohyb). Posedlý jenom promáchne vzduchem což je velmi efektní a zároveň efektivní. Mnohdy vám totiž tyto úhyby mohou zachránit krk a získat čas na případné nabití zbraně.

Je zde sice přítomné automatické doplňování zdraví, ale to se doplňuje tak pomalu, že vám nepomůže když, se v boji na chvíli schováte. Pokud vám dochází život, a jsou po vás nepřátelé, tak se musíte schovat do světla pouličních lamp, ve kterém se vám zdraví rychle doplní a Takens se k vám nedostanou. Navíc tyto lampy fungují jako checkpointy – místa k uložení a jsou rozmístěny celkem blízko u sebe. Pokud tedy zemřete, nikdy nemusíte opakovat více než pět minut. Hra tedy není moc frustrující. Zde se ale dostáváme k prvnímu menšímu problému této konverze. Stejně jako na Xboxu totiž hra podporuje pouze jednu uloženou pozici, pokud byste si ale chtěli zahrát nějaký okamžik ze hry znovu, tak to takový problém není. V menu hry stačí navolit příslušnou kapitolu a v ní úsek hry, který si chcete zahrát. Vše ale mohlo být vyřešeno lépe.

Čas od času se ve hře vyskytnou i různí nepřátele, kteří mají tužší kořínek, než ostatní, ať už lidské podoby nebo jsou to předměty jako kombajn, které může temnota také posednout. Tím pádem se nikdy nectíte v bezpečí. Před nějakým těžkým soubojem se vždy kolem povaluje velké množství předmětů, proto jste na souboj vždy materiálně i psychicky připraveni, protože tušíte, že se blíží něco velkého.

Herní doba je nadprůměrná. Dohrání základní části hry by vám mělo zabrat minimálně dvanáct hodin. Pokud ovšem prohledáváte každý kout, zkoumáte každou maličkost a sbíráte co nejvíce předmětů tak se snadno dostanete přes patnáct hodin. Poté jsou zde ale dva přídavky The Signal a The Writer (Signál, Spisovatel), které herní dobu prodlužují až na 20 hodin, což je velmi slušný výsledek.

Konverze se opravdu povedla

Základem každé povedené konverze je povedené ovládání a to se Remedy povedlo na jedničku. Je totiž intuitivní a rychle vám přejde do krve. Pokud vám navíc něco nesedí, tak není problém to v nastavení změnit. Celkově mi přijde ovládání pohodlnější než na Xboxu. Střílení levým tlačítkem myši a používání baterky tím pravým je totiž skvělé. Jediné co mi trošku vadilo, byla vysoká citlivost myši, to jde ale v nastavení upravit, s ovládáním by neměl tedy nastat žádný problém. Jediným problémem, který ale může ovládání zezačátku ztížit je kamera. Ta je totiž až moc blízko hlavní postavě. Po chvíli si na to ovšem zvyknete a nebude vám to nijak výrazně vadit.

Grafická stránka hry je na mnohem vyšší úrovni, než tomu bylo u Xboxové verze. Celá hra běží pod vyšším rozlišením a samozřejmě si na PC užijete také mnohem více detailů, včetně těch, které podporuje DirectX 11. Je zde také široká škála nastavení grafiky, takže si hru mohou užít i majitelé starších strojů.

Postavy jsou vymodelovány velmi pečlivě a mimika je opravdu věrná. Interiéry vypadají také velmi slušně. Co vám ale vyrazí dech je zpracování krajiny. Většinou se pohybujete venku a je znát, že s krajinou si dali autoři opravdový kus práce. Les vypadá fantasticky ať už ve dne nebo v noci. Zpracování stromů, listí trávy, vody a odlesků slunce se opravdu povedlo a tvůrci si vyhráli s detaily, například když se otřete o keř, tak z něj padá listí a reálně se pohybuje. Celá hra vypadá tedy naprosto skvěle a může směle konkurovat i nejnovějším hrám.

Daní za krásnou grafiku a skvělou fyziku je ovšem vyšší hardwarová náročnost tohoto titulu. Abyste si mohli tuto hru užít ve Full HD rozlišení a s grafickými detaily nastavenými na maximum, tak byste museli vlastnit opravdu silný stroj. I při snížených detailech ale hra vypadá stále fantasticky.

Nebudete věřit vlastním uším

Hudba a zvuky jsou naprosto ohromující a budete si je pamatovat opravdu dlouho. Zvuky jako praskání dřeva, svist sekery nebo dusot nohou za vámi jsou opravdu skvělé a jsou to právě zvuky ve hře, které vám nejvíce nahánějí strach a také výborně dotvářejí atmosféru. Podle zvuků s kombinací s grafikou například poznáte, že se blíží Posedlí. Ptáci utichnou, začne se objevovat mlha, do stromů se začne opírat vítr a všude je slyšet sykot. V těchto okamžicích by se atmosféra dala snad doopravdy krájet a s chutí byste si hodili světlici pod nohy jenom proto, abyste se tak nebáli. Hudba je také naprosto famózní a vystihuje vždy přesně situaci, ve které se nacházíte. Pokud jde proti vám asi padesát Posedlých tak hraje silná heavymetalová hudba a naopak když se procházíte po krajině ve dne a všude je klid tak hraje příjemná melodie, která pohladí na duši. Dabing všech postav je také naprosto precizní a výkony herců zasluhují chválu. Celkové ozvučení hry je prostě a jednoduše skvělé.

Co se českého překladu týče, tak ten je kvalitní, stejně jako celá hra. Titulkům nechybí diakritika a za celou hru jsem nenarazil na jedinou chybu, což je při množství dialogů a textu ve hře takřka obdivuhodný výkon. Vše je navíc přeloženo kvalitně a s citem a někdy dokonce český překlad zní lépe než originál. Tuto hru si tedy užijete i v případě, že anglicky neumíte ani pozdravit. Za to vydavatel u nás zasluhuje velkou pochvalu.

Klenot mezi klenoty

Alan Wake se opravdu povedl. Jedná se o výbornou hru, se skvělou atmosférou a příběhem. Navíc tato hra obsahuje nádhernou grafiku nebo odladěné ovládání. Konverze se opravdu povedla a hra je snad ještě lepší, než tomu bylo před dvěma lety na Xboxu. Netrpí žádnými závažnými chybami a nedostatky a navíc obsahuje spoustu bonusů.

Tuto hru bych doporučil takřka všem hráčům, kteří mají rádi kvalitní filmový příběh a nebojí se při zhasnutém světle. Tuto hru si totiž nejvíce užijete právě večer. Doporučil bych ji dokonce i hráčům, kteří měli možnost hrát tuto hru již na Xboxu 360 a neměli ke hře stažitelné přídavky. Ty totiž příběh dále posouvají a díky češtině, která na Xboxu nebyla, budete rozumět naprosto všemu. Navíc dostanete za opravdu slušný peníz kromě kvalitní hry také spoustu dalšího obsahu, který určitě potěší každého.

Z Remedy by si měli vzít příklad všichni vývojáři. Takto se dělá kvalitní konverze. Pokud jste Alana Wakea ještě nehráli, tak je na čase tuto chybu napravit. Bright Falls už čeká!

Pošli to spoluhráči!

- dlouhá herní doba